Picture of the author
Picture of the author
War bannerWar banner

Laws of Cooking on Shabbos #3

The Laws of Hot Solids

57 min

Class Summary:

The Laws of Hot Solids

Please leave your comment below!

  • S

    sholom -11 years ago

    'iruy' potato onto food in kli sheni
    You said everyone would agree that in a case of 'iruy' potato onto food in a kli sheni, the potato would cook the food that it lands on.

    Partial or full cooking? Or is this again subject to machlokes?

    What would the above mentioned baalei tosefos hold with regards to a gush? Or is that again subject to machlokes as to what they hold?

    Reply to this comment.Flag this comment.

  • RLW

    R. Levy Wineberg -11 years ago

    גוש


    ר' בערל שי':  שימחתני  בדיונך בעומק בדברי גדולי הפוסקים. אך לטענתך שטעיתי במה שאמרתי (שיש להחמיר בגוש לגבי דיני בישול) אינני מסכים. ואדרבא בדבריך הבאת סיוע לדבריי מהמג"א והמשנ"ב ששניהם החמירו (המשנ"ב היקל רק בדיעבד) . ובדעת אדה"ז דנו הרבה (השקו"ט הובא בספרו של הרב פרקש שליט"א שבת כהלכה ח"א פ"א) , ועכ"פ יש מקום נכבד לומר שאדה"ז סובר כהמג"א. ומה שהבאת מדברי הגר"מ פיינשטיין, הנה הוא לא דיבר אלא לענין גוש  חם ששמים עליו נוזל מבושל שהתקרר, והוא טוען שאין להחמיר בזה כי בכלל (אף בכלי ראשון ) מן הדין אפשר ליתן לח מבושל שהתקרר, ומה שאין אנו עושים כן הוא "חומרא בעלמא" לדבריו. ולדעת אדה"ז אין הדבר כן, (וגם בזה עיי"ש בשבת כהלכה), כי אם חייבים להחמיר בלח שנתקרר, וא"כ גם לענין לח שנתקרר ע"ג גוש חם בכ"ש יש להחמיר מכיון שאין הדבר ברור להיתר.

    חוץ מזה הנה גם המקילים בגוש לא הקילו אלא כשכבר מונח בכ"ש, ואילו כשהוא חוץ לכ"ר באויר גם לדעתם דין כ"ר עליו (אף לענין דיעבד!). ומכיון שאין כל הקהל זריז כ"כ להבדיל ביניהם, הנה בשיעור המופנה לציבור הרחב לדעתי יש להורות כמו שאמרתי.

    ואתך הסליחה על איחור תשובתי. 

    Reply to this comment.Flag this comment.

  • ב

    בערל -11 years ago

    דיני גוש



    נראה לי שכבוד הרב אולי טעה כשדיבר על הדינים ביורה דיעה על גוש ושיטת הרמ"א בנידון.





    דהנה נחלקו האחרונים ביורה דעה אם דבר גוש הנמצא בכלי שני מבליע או מפליט איסור. הרמ"א פסק (יורה דעה צד, ז) להקל שאינו מבליע ומפליט. הש"ך (שם ס"ק ל) חלק על הרמ"א והחמיר, וז"ל שם:  "דאפילו בכלי ב' נדון ככלי ראשון כל זמן שהיד סולדת בו וצריך הגעלה הואיל והוא דבר גוש".


    וכן דעת מהרש"ל דבדבר גוש כגון בשר וכיוצא בו שאינו צלול אין חילוק בין כלי ראשון לכלי שני אבל כל זמן שהיד סולדת בו אסור.


     הפרי מגדים דן האם חומרא זו היא רק בבליעת איסורים או גם לעניין איסור בישול בשבת. אך המגן אברהם הכריע בסי' שיח ס"ק מה להחמיר גם בשבת, וז"ל:  "דדבר שהוא גוש אפי' בכלי שני מבשל".


    ועיין משנה ברורה שם ס"ק קיח שסבר שבדיעבד יש לסמוך על הפוסקים המתירים בכלי שני, וז"ל:


    "דהא כמה פוסקים סוברים דדבר גוש כל זמן שהיס"ב אפילו בכלי שני מבשל ומ"מ בדיעבד אין לאסור כשהוא מונח בכלי שני דסמכינן על הפוסקים דכלי שני אינו מבשל בכל גווני"


     ובשו"ת אגרות משה ח"ד סי' עד, דן בהיתר לשים קטשופ על בשר חם בכלי שני, ופסק וז"ל:


     "נראה לדינא דרשאים ליתן קעטשאפ על בשר רותח שניתן לכלי שני ... אבל הכא חומרא דיש בשול אחר בשול בדבר לח הוא חומרא בעלמא שגדולי הפוסקים סברי דגם בלח אין בשול אחר בשול וכן הוא הכרעת הרמ"א ונוהגין כן דרק שבנצטנן לגמרי מחמיר. וגם החומרא בדבר גוש שאף בכלי שני הוא עדיין כרותח, הא פליגי הרבה על זה ובתוכם הרמ"א ...וא"כ גם דין זה אף דהש"ך בסימן ק"ה סק"ח פוסק כמהרש"ל וכן המג"א בס"ק מ"ה אין להחשיבו כספק השקול אלא שכיון שלא ברור להיתר מחמירין, לכן צדק כתר"ה דאין להחמיר שתי החומרות אלו אף באיסורי שבת."


    Reply to this comment.Flag this comment.

Levi Wineberg

  • March 17, 2013
  • |
  • 6 Nisan 5773
  • |
  • 302 views

Related Classes

Please help us continue our work
Sign up to receive latest content by Rabbi YY

Join our WhatsApp Community

Join our WhatsApp Community

Ways to get content by Rabbi YY Jacobson
Connect now
Picture of the authorPicture of the author