Picture of the author
Picture of the author
War bannerWar banner

Basics of Emunah #27: Satmar Rebbe & Chassidus; Divine Punishment; Trump & Iran

Q & A: When Your Child Chooses Another Path; When Judaism Is a Source of Stress; What Is Hell?

2 hr 48 min

The Satmar Rebbe, Rabbi Yoel Teitelbaum (1887-1979)

Class Summary:

Questions and Answers: The Satmar Rebbe & Chassidus; When Your Child Chooses Another Path; When Judaism Is a Source of Stress & Agony; Divine Punishment; Trump and Iran

Please leave your comment below!

  • YJ

    yosef jacobson -5 years ago

    clothes

    I have really, really missed the emunah series all these months and am awaiting its resumption with great anticipation.

    There was something I thought of regarding the young man who wrote to you asking why all frum Jews dress the same, inferring that in the goyishe world, people dress individualistically.

    I once heard Rabbi Refson  of Neve Yerushalayim say that he was once on an airplane where his seatmate had a Mohawk haircut.  Rabbi Refson, who is quite outspoken, asked him why he wore his hair that way.  The young man replied, I want to look different.  Rabbi R:  I just came from London and there were hundreds of young people wearing this haircut.  Young man:  That’s because they also want to look different.

    How anyone with eyes in his head can say that in our world we all dress the same and in the secular world not is beyond me.   They all dress in the same jeans and t shirt.  On wall street they all wear the same suit, tie, shoes, coat, etc.  Where do you find a more nonsensical form of apparel than ripped jeans?  Who ever, outside of the Bowery, would be caught dead dressed like that as recently as 30 years ago?  But some celebrity or other picks up the “style” from a designer schooled in the art of Emperor’s New Clothes fashion, and everyone in the secular world wears it, and happily pays for it.

    Well, I finally got that off my chest.

    Reply to this comment.Flag this comment.

  • R

    ralph -5 years ago

    the source

    יש התמהים לשיעור זה. אבל ממש מפורש הוא בנפש החיים שער א פרק יב. וזה לשונו הקדוש

    ומה שהנר"ן של האדם אין ביכולתם לקשר העולמות עד רדתם למטה בגוף האדם כנ"ל. כי לתקן עולם העשיה הוצרכו בהכרח להתלבש בגוף בעולם המעשה וכן מצינו כמה מקראות המדברי' באלו הג' בחי' הנ"ל: בענין התעוררו' שלמעל' ע"י בחי' המעשה אמר דוד המע"ה היוצר יחד לבם המבין אל כל מעשיהם ולפי פשוטו היה ראוי לומר המבין כל מעשיהם ואמר אל כל מעשיהם ר"ל הנוגע למעשיהם והיינו שהוא היוצרם ית"ש היודע ומבין עד היכן מעשיהם מגיעים ונוגעים בתיקוני העולמות או להיפך ח"ו. וכן קהלת אמר כי את כל מעשה האלקים יביא במשפט על כל נעלם גו'. ולא אמר כי האלקים יביא במשפט את כל מעשה וגו'. והיינו כי אלקים פי' בעל הכחות כולם ובעת עמוד האדם למשפט לפניו ית"ש לא ידונו אמ המעשה לבדה כפי שהיא. אך יחשבו גם כל מה שגרם וסיבב ע"י מעשיו אם טוב ואם רע בכל הכחות והעולמת זהו אמרו מעשה האלקים:

    ואמר כי את כל מעשה. ולא כי על כל מעשה הענין כמ"ש (איוב ל"ד) כי פועל אדם ישלם לו והוא כמו שנתבאר למעלה (בפ"ו בהג"ה) שמעת שעולה על טוהר מחשבת האדם לעשות מצוה תיכף נעשה רשומו למעלה בשרשו העליון לבנות ולנטוע כמה עולמות וכחות עליונים. כמ"ש (ישעי' נ"א) ואשים דברי בפיך וגו' לנטוע שמים גו' וכמאמרם ז"ל א"ת בניך אלא בוניך כמש"ל. וממילא מתעורר וממשיך גם עליו אור מקיף מהקדושה העליונה. והוא המסייעו לגומרה. ואחר גומרו המצוה. הקדושה והאור מסתלק לשרשו. וזהו ענין שכר העה"ב שהוא מעשי ידי האדם עצמו שאחר פרידת נפשו מהגוף הוא העולה להתעדן ולהשביע נפשו בצחצחות האורות והכחות והעולמות הקדושים שנתוספו ונתרבו ממעש' הטובים וזשרז"ל כל ישראל יש להם חלק לעוה"ב. ולא אמרו בעה"ב שמשמעו הי' שהעה"ב הוא מוכן מעת הבריאה ענין ודבר לעצמו ואם יצדק האדם יתנו לו בשכרו חלק ממנו. אבל האמת שהעה"ב הוא הוא מעשה ידי האדם עצמו שהרחיב והוסיף והתקין חלק לעצמו במעשיו לכ"א שכל ישראל יש להם לכל א' חלק הקדושה והאורות והצחצחות שהתקין והוסיף לעה"ב ממעשיו הטובים.

    הגהה: אמנם מרובה מדה טובה כו' בהפרש ויתרון רב כי הצחצחות ותוספ' קדושה שנתוספו ממעשיו הטובים הם נצחים וקיימים לעולם ונפשו מתעדן בהם תענוג נצחי. אבל הכחות הטומאה והמזיקין שנבראו ונתרבו מחטאיו. אתר קיבול כל העונש הנקצב לו. הם מתים וכלים מאליהם כי עצמות חיותן הוא רק מפגם החטא וההריסה שגרם בכחות והעולמות הקדושים. שמזה נמשך להם שפע חיות ונצוצי אור מועט דרך צנורות ארחות עקלקלות כענין אמלאה החרבה וכיון שקיבל דינו על ידיהם חיל בלע ויקיאנו ונפסק חיותם ממילא וכלים מאליהם. וזהו הענין שהגיהנם נקרא עלוקה שהעלוקה מוצצה הדמים הרעים ומזה היא מתה תיכף כן הוא ענין הגיהנם כנ"ל:

    וכן עונש הגיהנם ענינו גם כן שהחטא עצמו הוא עונשו. כמ"ש (משלי ה') עונותיו ילכדונו את הרשע ובחבלי חטאתו יתמך. תיסרך רעתך גו' (ירמי' ב') כמו שנתבאר שכאשר האדם עושה אחת ממצו' ה' אשר לא תעשנ' הפגם והחורבן נרשם ח"ו תיכף למעלה בשרשו ולעומת זה אמלאה החריבה הוא מקים ומגביר כחות וחיילי הטומאה והקליפות. הרחמן ית"ש יצילנו. ומשם ממשיך גם על עצמו רוח הטומאה שמלפפתו בעת עשיי' העון ואחר עשותו הרוח טומאה מסתלק למקומו והוא בחייו בגיהנם ממש המקיפו בעת עשיית החטא רק שאינו מרגיש עדיין עד אחר פטירתו שנלכד אז ברשת אשר הכין הן כחות הטומאה והמזיקין שנבראו ממעשיו וזשרז"ל רשעים מעמיקים להם גיהנם ר"ל שהן עצמם המעמיקים לעצמם הגיהנ' ומרחיבין אותו ומבעירין אותו בחטאי' וכמ"ש (ישעי' נ') הן כלכם קודחי אש גו' לכו באור אשכם ובזקות בערתם מידי היתה זאת לכם וגו'. לכן כשתפסו אנשי כנה"ג להיצה"ר נכבה אז גם הגיה' מעצמו כמ"ש בזוהר תרומה (ח"ב קט, ב)ריש ע"ב כגוונא דחייביא מתחממן בנורא דיצה"ר כו' בכל חמומא וחמומא כו' הכי אתוקד נורא דגיהנם זמנא חדא לא אשתכח יצה"ר בעלמא כו' וכל ההוא זמנא כבה נורא דגיהנם ולא אתוקד כלל. אהדר יצה"ר לאתריה שארו חייבי עלמא לאתחממא ביה שארי נורא דגיהנם לאתוקדא דהא גיהנם לא אתוקד אלא בחמימו דתוקפא דיצר הרע דחייביא. זש"ה כי פועל אדם ישלם לו שהפעולה עצמה הטובה היא אם רעה ח"ו היא היא עצמה התשלומין שלו כנ"ל ועיין זוהר קרח (ח"ג קעז, א). וז"ש באבות ששכר מצוה מצוה ושכר עבירה עבירה ז"ש כי את כל מעשה וגו' ר"ל המעשה עצמה העומדת ונרשמת כמות שהיא כמש"ל:

    ולכן ארז"ל בב"ק (דף נ.) כל האומר הקב"ה וותרן הוא יותרו חייו כו'. וכ"ה בירושלמי פ"ה (פ"ה ה"א) דשקלים ובב"ר פס"ז ובתנחומא פ' תשא ובש"ט תהלים ולכאורה יפלא הלא אפי' אדם איש חסד מתנהג במדת ותרנות אמנם הוא כמש"ל שאינו ע"ד העונש ונקימה ח"ו. רק חטאים תרדף רעה שהחטא עצמו הוא עונשו כי מעת הבריאה קבע הוא ית"ש כל סדרי הנהגת העולמות שיהיו תלוים כפי התעוררות מעשה האדם הטובים ואם רעים ח"ו. שכל מעשיו ועניניו נרשמים מאליהם כל א' במקורו ושרשו והוא מוכרח לקבל דינו ע"י אותן כחות הטומאה שהגביר במעשיו. כפי ערך וענין הפגם ובזה ממילא יתוקן הפגם של העולמות ושל נפשו או ע"י כח התשובה שמגעת עד שורשה העליון עולם התשובה עלמא דחירו ונהירו דכלא ומשם מתאצל ונשפע תוספת קדושה עליונה ואור מבהיק להתם ולכלות כל טומאה ולתקן העולמות כמקדם וביתרון אור חדש מעולם התשובה המופיע עליהם לזאת אין שייך ותרנות בזה וז"ש באבות וכל מעשיך בספר נכתבים. היינו שמעצמן נכתבים ונרשמים למעלה:

    Reply to this comment.Flag this comment.

  • M

    Moshe -6 years ago

    אהבה או יראה

    בקשר לענין של אהבה ויראה

     כמובן ופשוט ביותר שלא שייך לקרב יהודי על ידי הפחדות של עונשים כי זה רק מרחק עוד ועוד

    זה לא עבד אף פעם ובוודאי לא היום

    אלא אפילו לעורר על יראת חטא ואפילו יראת הרוממות לא עובד כל כך כמו אהבה

    וזה מופרש בסידור הרב לפני תיקון חצות דבגלות מצוי לפעמים שאדם מתעורר באהבה רבה

    אבל היראה אינה מצויה כלל בגלות

    וראיתי הסבר נפלא לזה בספר ארץ צבי על התורה בסוף פרשת תצוה בהפטרה

    מהרב אריה צבי פרומר מקוזיגלוב השם ינקום דמו

    כי המשכן נבנה בכוח האהבה והתשוקה שהיו לכל איש ישראל בעת נתינת הנדבה אל המשכן

    והמקדש נבנה על ידי היראה עין שם

    והמשכן נגנז והמקדש נחרב

    כי המשכן נמצא גם היום אך שהוא בהעלם נגנז

    לא כן המקדש הוא נחרב לגמרי

    ועל כן האהבה שבאה מכוח המשכן אפשר למצוא גם עתה בגלות

    מה שאין כן יראה שבאה מכוח המקדש אינה בנמצא היום

    עין שם

    Reply to this comment.Flag this comment.

  • JM

    Joel M -6 years ago

    mind-boggling

    I always wondered where the expression of  “why why why” ((YYY)) which is used when something is mindboggling comes from? it comes from people listening to Rabbi YY’s  inspirational lectures and screaming out loud Rabbi “YYY” you are so good!

    Reply to this comment.Flag this comment.

    • PSF

      P S F -6 years ago

      The gemara in berachos says that the name of a person has an effect on the person and Rabbi why why (YY) takes nothing for granted rather every espect he chalanges and asks why!

      Reply to this comment.Flag this comment.

  • C

    Chanan -6 years ago

    After listening to your wonderful shiur on emunah last week with the clarification pf the Satmar Rav's comments about the toras habaal shemtov in our generations.... I was trying to find a copy of the the haskamo that you quoted in the Satmar Rav's name. Is there a special edition of the Baal Shem Tov on the Parshas Hashavua to look at?
    The one I looked at which was pretty recent didn't have the haskama?

    THanks for your help.

    Reply to this comment.Flag this comment.

    • Anonymous -6 years ago

      I will attach here a photo of the copies I have, with the haskamah of the Satmar Rav zt"l..

      מדרש ריבש טוב

       

      הסכמת אדמור מסטמר בעשט עהת

      Reply to this comment.Flag this comment.

The Emunah Series

Rabbi YY Jacobson

  • May 10, 2018
  • |
  • 25 Iyyar 5778
  • |
  • 7326 views

Dedicated by Reb Mendel Zilberberg shlita
Dedicated in the honor of Yitzchk ben Blima, for a complete and speedy recovery

Classes in this Series

Please help us continue our work
Sign up to receive latest content by Rabbi YY

Join our WhatsApp Community

Join our WhatsApp Community

Ways to get content by Rabbi YY Jacobson
Connect now
Picture of the authorPicture of the author